Cuma, Mart 17, 2006

HIZLI VE DOĞRU YAZMA TEKNİKLERİ

Ders 85/86 Sayfa 108



Konuşma, yazışma ve duyguları anlatma aracı, dildir. Bir milletin dili, anlatım yönünden zengin, fertlerin birbirlerini kolaylıkla anlayabilecekleri kadar sadeyse, o milletin fertleri arasında milli bağda o derece kuvvetli olur. Bir milletin yaşama tarzı olan kültür de ancak zengin bir dil ile ilerler, yayılır. Birbirinin konuştuğunu tam olarak anlayan ve duygularını da aynı dille paylaşan fertlerin meydana getirdiği toplumlar birlik içinde olurlar. Birlik içinde olan toplumlar kuvvetli olacaklarından dirlik içinde olurlar. Birlik içinde olan toplumlar kuvvetli olacaklarından dirlik içinde olurlar ve bağımsızlıklarını korurlar. Yabancı kelimelerden arındırılmış , eski- yeni ikiliğinden ve zıtlığından kurtarılmış, herkesin anlayabileceği, milletin benimseyebileceği bir dil, milli duyguların kuvvetlenmesini sağlar. Türk dili şuurla işlendiği taktirde ilmin ve fennin gelişmelerine uyum sağlayabilecek bir yapıya sahiptir. Yer yüzünde kültür ve kelime alışverişinden dolayı, içinde hiçbir yabancı unsur taşımayan arı dil bulunmasa da sağlık durumu tam olan her dil , kendisini yabancı saldırıya karşı korur. Çünkü dili yapan insan değildir. İnsana milli özelliğini veren, dildir.


Sayfa 109

Klavye ile hızlı yazı yazma ile ilgili bir konu ;

Hız sağlamak için vuruş tekniklerine önem vermek , zaman dilimini kısa tutmak ve tekrarlama yapmak gerekir.


1. Hız çalışması : paragrafın ilk satırından üç kere yazdırılır. Sınıfın
seviyesine göre ; 30,20 veya 15 saniyede bir zil çalınır. Zil sesi duyulduğunda satır atlanıp yeniden başlanır. Amaç, her seferinde , o satırdan daha fazla kelime yazmaktır. Yani daha hızlı yazmaktır.
Sonra paragrafın ikinci satırı aynı şekilde çalıştırılır. Bundan sonra ,
birinci ve ikinci satırlar için zaman diliminin iki katı kadar süre verilir.
Örneğin , zaman dilimi 20 saniye ise , iki satır için 40-45 saniye verilip bir
kez yazdırılır. Bu çalışma zaman dilimi toplam olarak bir dakikaya çıkana
( iki, üç, dört satır çalıştırılana kadar ) devam eder. Bundan sonra, iki veya
üç kez bir dakika süre ile yazdırılıp hız hesaplanır. Bu hız , normal hızdan 5-10 kelime daha fazla olabilmelidir.
Hız çalışması için bir derse harcanacak zaman, toplam olarak 10 dakikayı aşmamalıdır.

2. Metin yazma : üç, beş dakika süre ile yazdırılır. Daha kısa bir süre ile paragraf paragraf çalışma yaptırılıp, sonra 3 veya 5 dakika yazdırılabilir. Uzun parçalar için ve ileri sınıflarda 10 dakika süre ile metin yazdırmakta mümkündür.


Sayfa 110

Doğru yazı yazma ile ilgili bir konu :

Bir yazının işe yarayabilmesi için yanlışsız olması gerekir. Bir yanlışı silip düzeltmek yarım dakikadan fazla zaman kaybına sebep olabilir.( daktilo da ) bu nedenle doğru yazmak çok önemlidir.
1. Çalışma prensipleri :
a. Dikkati toplama: bütün dikkatin yazıda toplanması gerekir. Bir yanlış yapınca , aklı o yanlışa takmamak gerekir.
b. Hız düşürme : öğrenci hızını düşürmesini, düzenlemesini bilmelidir. Bazı kelimeleri harf harf yazmak bile gerekebilir. Okuma hızı ile yazma hızını da aynı tutmak lazımdır. Bunun içinde , okuma hızını azaltmak gerekir.
c. Bakmadan yazma : makineye yada makinedeki kağıda ( bilgisayar klavyesine veya monitöre ) bakmak dikkati dağıtacağı , satır veya kelime atlanmasına sebep olabileceği için sakıncalıdır. Bu sebeple, bakmadan yazmaya önem vermelidir.
d. Doğru teknikler : vuruş ve yazış tekniklerindeki bozukluklar da yanlışlara sebep olur. Düzgün bir teknikle yazmaya çok önem vermelidir.

Egzersiz şekilleri : yanlışları azaltmak için çeşitli alıştırmalar yapmak mümkündür. Alfabeyi üç beş kez yazmak, klavyeyi gözden geçirme çalışması yapmak, birkaç satırı geçmemek üzere kelimeleri tersten yazmak bir satır veya paragrafı yanlışsız yazanları not ile teşvik etmek ( beni kim neyle teşvik edecek ki ) gibi çalışmalar, yanlışların azaltılmasına yardımcı olur.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

This is very interesting site...
» » »